Column

China redt de wereld, maar vooral zijn eigen autoindustrie

11-09-2017 10:38

De Chinese onderminister voor industrie, Xin Guobin waarschuwde de autoindustrie voor turbulente tijden. China gaat namelijk bestuderen wanneer ze de traditionele auto kan gaan verbieden. En hoewel er officieel nog niets is besloten, kunnen de grote westerse automakers hun borst maar beter gaan nat maken. Want China is bezig met een enorm masterplan. In 2025 moet de Chinese industrie zich technisch en kwalitatief kunnen meten met het westen. De werktitel voor dit masterplan is: made in China.

China laat niets ongemoeid om zijn eigen industrie te bevoordelen. De autoindustrie is daar geen uitzondering op. In het land waar de meeste auto’s ter wereld worden verkocht, willen ze ook graag marktleider worden qua autoverkoop. Eind 2015 kondigden de beleidsmakers in Beijing aan dat er een belastingkorting kwam op kleine, zuinige auto’s. En wie konden die kleine, energiezuinige auto’s vanaf dat moment massaal leveren? Inderdaad, de Chinese automakers. In 2016 groeide de Chinese autoindustrie met 15,9 procent.

In dat licht bezien moet de westerse autoindustrie de aankondiging van de Chinese onderminister zeer serieus nemen. Want waar Europa heeft besloten dat benzine en dieselmotoren vanaf 2040 worden verboden, daar kan het in China wel eens veel sneller gaan. De communistische leiders gaan veel eerder goede sier maken met schone auto’s. Wanneer dat precies zal gebeuren is ongewis maar een ding is zeker: de Chinese autoindustrie zal er per direct klaar voor zijn.