Mijn ervaringen met ‘Moslims in Dialoog’

17-01-2017 16:28

NRC publiceerde in de krant van zaterdag 14 januari en maandag en dinsdag 16 en 17 januari een driedelige serie onder de titel Cyberjihad. In het tweede deel ging het over de actiegroep Moslims in Dialoog. Op kundige wijze deconstrueert journalist Andreas Kouwenhoven de werkwijze van de groep en doet hij een poging erachter te komen wie er in deze groep daadwerkelijk actief zijn. In deze reactie van mijn kant wil ik mijn ervaringen delen met de actiegroep. Ik was vanaf het begin af aan verbaasd. Immers, de actiegroep tooit zich met de naam ‘Moslims in Dialoog’, maar van die dialoog maakt zij naar mijn smaak weinig waar. Ik heb eens gekeken naar alle Tweets en Retweets waarin Moslims in Dialoog in het jaar 2016 mijn naam en werkwijze noemt en geen enkele keer was dat exemplarisch voor wat een goede dialoog zou moeten zijn. De Tweets heb ik alle in een PDF bijeengebracht en ik noem hier de wat mij betreft meest saillante omschrijvingen van mij als persoon en van mijn werkwijze als iemand die actief is in het publieke debat.

Persoonlijke kwalificaties

De nominatieven en adjectieven die op mij geplakt roepen geen van alle op tot een respectvolle dialoog. Ik word uitgemaakt voor ‘ondermaatse arabist’ en  ‘hypocriete vent’ en mijn expertise als wetenschapper wordt meer dan eens ernstig in twijfel getrokken getuige de volgende kwalificaties:  Ik zou een ‘wannabe expert’ zijn en met een speels woordgrapje word ik neergezet als ‘Fop-deskundige Jan Jaap de Snuiter ‘. Ernstiger vind ik het dat Moslims in Dialoog mij een ‘lafaard’ noemt, want mijn naam is genoegzaam bekend en ik opereer met open vizier, maar mijn geachte tegenstanders verschuilen zich anoniem achter de muur van ‘Moslims in Dialoog’. Wie is er dan laf? Tenslotte word ik ook beoordeeld vanuit het perspectief van de gelovige ‘Moslims in Dialoog’ omdat ik behoor tot de  ‘ongelovige bevoorrechte types’ en bovendien ben ik een  ‘heidense rationele man’, om ten slotte ook een  ‘frustrerende witte man’ te zijn. Ik vermoed overigens dat in het laatste geval het woord gefrustreerde wordt bedoeld in plaats van frustrerend maar helemaal zeker weet ik dat niet.

Mijn werkwijze

De manier waarop ik werk werd ook onder de loep genomen door de geachte dames (?) en heren achter Moslims in Dialoog. Men heeft het over ‘zijn kolder mbt Arab-Islam cultuur’, en ik zou oorlogsvluchtelingen op een ‘hufterige wijze door de slijk hebt gehaald’. Ik ben constant bezig om ‘islam/moslims in diskrediet te brengen’. En ook doe ik regelmatig  ‘pogingen om moslimwetenschappers op een lasterlijke wijze monddood te maken, terwijl hij de mond vol heeft van vrijheid’. Mijn kennisniveau wordt betwijfeld zodat ik ‘meer praat dan zijn kennis aankan’. En waarom was ik ook al weer een lafaard? Hij is een ‘lafaard die met zijn steenkolen Arabisch t debat met hen niet durft aan te gaan, omdat er dan niets van zijn “deskundigheid” zal overblijven’. Het verbaast dan ook niet dat Moslims in Dialoog vindt dat er ‘enkel nonsens uit jou gekomen is’ en bovendien word ik ervan beschuldigd dat  ik denk ‘de norm te zijn in de wereld en de ander moet zich maar aan hem aanpassen.’

Een open debat zoals de Profeet (vzmh) dat deed

Het moge duidelijk zijn dat Moslims in Dialoog er geheel niet op uit is om een waar debat aan te gaan en dat zij er alles aandoen om deelnemers in het publieke debat zwart te maken, te diskwalificeren en hun integriteit in twijfel te trekken. Ik van mijn kant stel vast dat ik immer probeer het fatsoen te bewaren en mijn gesprekspartners serieus te nemen. Ik doe er alles aan ideeën te bestrijden met andere ideeën en de personen zoveel als maar mogelijk te ontzien. Het debat gaat om ideeën en niet om personen, maar zo zien mijn opponenten bij Moslims in Dialoog dat niet.

Moslims in Dialoog claimen met hun gekozen naam heel wat te zijn maar feitelijk verpesten zij het voor de achterban die zij pretenderen te vertegenwoordigen. Gelukkig kan ik vaststellen dat er veel meer echte Moslims in Dialoog zijn die het debat aangaan met respect voor de ander en met als doel om een ware dialoog aan te gaan waarbij geen enkel taboe wordt ontweken en het de inzet is elkaar te begrijpen. Ik ga hoe dan ook op de ingeslagen weg door, en ik hoop dat Moslims in Dialoog deze voor hen negatieve publiciteit ter harte nemen en besluiten daadwerkelijk de dialoog aan te gaan. In de eerste plaats betekent dat dat ze met echte naam en toenaam naar buiten moeten komen en in de tweede plaats op een belangstellende wijze met mij en anderen het debat aangaan. De profeet Mohammed (vrede zij met hem) verschool zich nooit lafhartig achter pseudoniemen. Laat de broeders en zusters achter Moslims in Dialoog daarom een voorbeeld nemen aan de volgens hen meest voortreffelijke mens op aarde ooit en met open vizier en met respect voor de ander de ware dialoog aangaan. Voor mij zijn jullie nog altijd welkom.