Column

Constructief inclusief interview met nieuwe bijzonder hoogleraar universiteit Harderwijk

03-04-2017 18:33

Nederland Kabouterland (dat ligt ingeklemd tussen Ivorentorië en Utopia) is weer een bijzondere leerstoel rijker: sinds 1 april is prof. mr. dr. ing. Margriet Oostfront als bijzonder hoogleraar Islamisering Vooruit verbonden aan de universiteit van Harderwijk, ook wel bekend als de ‘Halsema-leerstoel’. Haar leerstoel wordt mede gefinancierd door het bijna geheel seculiere en beslist geen mensenrechten schendende oliestaatje Oman, maar bij de universiteit van Harderwijk is dat geen enkel probleem (“in Leiden hebben ze daar ook al jaren dikke schijt aan en doen ze alsof hun neus bloedt inzake het door oliestaatjes laten sponsoren van onafhankelijke hoogleraren dus wat zeurt u nou?”, aldus een woordvoerder van de universiteit Harderwijk in een nagekomen reactie). TPO had de eer een exclusief interview te mogen afnemen met deze kersverse bijzondere hoogleraar.

Een vrouw als hoogleraar, in het door u gedroomde kalifaat zal daar geen sprake meer van zijn?

“Typische onderbuikvraag van typische onderbuikjournalistiek. Natuurlijk is het zo dat in een kalifaat de vrouw nog minder waard is dan vliegenstront onder de hoef van een pakezel maar dat betekent natuurlijk niet dat het dus ook kwalijk is. Mensen beseffen niet hoe in het kalifaat het behandelen van vrouwen als nog minder dan vliegenstront onder de hoef van een pakezel wordt gezien als emancipatie, vrijheid, vooruitgang en, vooral dat, een vrije keuze.”

Wat is er vooruitgang en vrij aan het moeten dragen van een burka?

“Ten eerste: het is niet alleen het dragen van een burka. Dat is een al te makkelijk simplificatie van een complexe maar erg warme exotische lekker gekke cultuur waar wij in het Westen nog een hoop van kunnen leren. Het is ook mogen worden verkracht door vrijwel elke man, niet naar buiten mogen zonder begeleiding, dagelijks worden mishandeld met stokken en vuisten, niet mogen scheiden, sowieso geen rechten hebben en natuurlijk ook het recht op dood door steniging als straf voor het bijvoorbeeld zonder burka de straat op gaan.

“Ten tweede is het zo dat dit voor vrouwen veiligheid, houvast en zekerheid betekent. In het kalifaat hoef je je als vrouw geen zorgen te maken over je uiterlijk, over make-up, hoe je haar zit en of je wel voldoet aan de objectificerende seksistische opgelegde moraal van het paternalistisch seksisme. In het kalifaat kun je als vrouw lekker veilig onder je boerka naar buiten zonder dat je wordt nagesist of nageroepen en word je behandeld als gelijke aan alle anderen vrouwen in een burka. In het kalifaat gaat het juist om de persoon ónder de burka, niet om het uiterlijk van de vrouw. Dat is werkelijke vooruitgang en vrijheid. De vrouw niet langer zien als lustobject maar puur als individu, dat is emancipatie zoals het is bedoeld. Er zijn wat mij betreft ook nog te weinig westerse feministen die dit beseffen en één van mijn taken is om dit inzicht verder te verspreiden.”

U gaat pro-kalifaat voorlichting geven in Blijf Van Mijn Lijf-huizen?

“Nee, dat is nepnieuws, bedacht door PVV-aanhangers en extreemrechtse online media. Ik ga het debat juist constructief aan met dialoog en veel bruggenbouwerij, bijvoorbeeld in samenwerking met het constructief-journalistieke medium De Correspondent. Ook zal ik tafeldame worden bij het inclusieve communistische NPO-programma De Wereld Draait Door en krijg ik een column in het oud-communistische extreemlinkse verzetsblaadje Trouw. De Volkskrant heeft mij overigens ook een duo-column aangeboden met Thomas von der Dunk maar dat heb ik geweigerd. Ik eis dat de Volkskrant eerst afstand neemt van de islamofobe columniste Asha ten Broeke die met haar standpunten te weinig rekening houdt met het intersectionele feministische kalifaatideaal onder de burka.”

Het kalifaat is natuurlijk meer dan het behandelen van vrouwen als vliegenstront onder de hoef van een pakezel alleen…

“Ik weet al wat u gaat zeggen: dankzij het kalifaat worden er echter ook snelwegen aangelegd, krijgt iedereen een volkswagen, is er eindelijk stromend water en heeft de man weinig te zeuren…”

…het betekent ook een einde aan alle homorechten. In het kalifaat ben je als homoseksueel net zoveel waard als een homoseksueel in Arnhem na een kortingsactie in de betonscharenwinkel…

“Dat is waar, homo’s hebben weinig goeds te verwachten van het kalifaat. Daarom pleit ik er ook voor gedeelten van de sharia, vooral die gedeelten over homoseksualiteit, vast in te voeren in de Nederlandse rechtstaat. Want hoe je het ook wendt of keert, in feite is die shariawetgeving al lang van kracht. Ga als homo maar eens ‘s nachts na het stappen hand in hand met je geliefde door een middelgrote provinciestad met partijkartelburgemeester van boven de 55 wandelen, dan kom je er wel achter hoeveel die rechtstaat werkelijk waard is.

“Door nu alvast de islamisering inzake homohaat officieel in te voeren dragen we bij aan een stukje welkomstgevoel voor islamitische vluchtelingen en kunnen we vast wennen aan iets wat officieus al lang bestaat, namelijk het definitieve einde aan homotolerantie. Daar wordt vaak erg moeilijk over gedaan maar een feit is dat we in een multiculturele-geïslamiseerde samenleving leven, en dat betekent dat ook blanke seculiere autochtonen een stukje zullen moeten inleveren. Samenleven begint niet voor niets met ‘samen’. Bruggen bouwen en tot elkaar komen is ook tolerant zijn.”

Dus als homo moet je dan maar ophouden hand in hand te lopen om ‘tolerant’ te kunnen zijn?

“Nou, dat gaat mij nog niet ver genoeg eigenlijk. Ik ben er zelf voorstander van om alle homo’s vanaf hun achttiende jaarlijks met een betonschaar hun tanden uit hun mond te slaan. Dan hebben ze dat tenminste gehad en het is ook een goede manier van burgerschapszin naar de islamitische medelander toe. Je geeft zo als het ware een handreiking door te zeggen: ‘We vrezen jullie niet, we zijn bereid tot respect voor jullie cultuur’.

“Ik heb samen met een denktank, waarin onder andere Hilversumse GroenLinks-raadsleden, Loes Reijmer van de Volkskrant en Jan Eikelboom van Nieuwsuur zetelen, daarover een pamflet geschreven met de titel Bukken: dieper, harder, langer waarin wij onder andere voorstellen om alle Marokkaanse jongens vanaf 12 jaar een gratis betonschaar te geven zodat ze daar tijdens het traditionele zaterdagse uitgaan tot een uur of vier ‘s nachts alvast wat mee kunnen oefenen. Het is een soort stageplek als het ware.”

In dat pamflet staan ook voorstellen tot verregaande censuur van media?

“Ja, anders is het dweilen met de kraan open. Er bestaan al goede initiatieven om Nederland verder te islamiseren en wat verder richting het kalifaat te drukken, waarover mijn collega van de universiteit Maastricht ook al publiceert, maar als je de media niet tijdig censureert zal er altijd weerstand blijven bestaan. Zo is het natuurlijk heel goed dat de NPO van plan is nog minder feiten te brengen en nog meer propaganda ten faveure van het kalifaat, maar men vergeet daarbij wel dat nog slechts een zeer kleine groep van gebrainwashte babyboomers en bejaarden naar de NPO kijkt. De rest van Nederland zit op het internet alwaar neonazistische haat- en hetzesites als Joop.nl, thierrybaudet.nl, donaldduck.nl, het weblog van Anja Meulenbelt en natuurlijk de Kongsi van Het Kwaad Geenstijl/TPO/DDS de hele dag niets anders doen oproepen alle moslims naar gaskamers te sturen, zoals elk jaar weer blijkt uit het wetenschappelijke onderzoek van de absoluut niet bevooroordeelde topwetenschapper Ineke Valk van de absoluut niet bevooroordeelde topuniversiteit UvA.

“En dat zijn dan nog de media. Wil je echt bruggen bouwen dan zul je radicaal moeten optreden tegen bijvoorbeeld ontaarde muziek die niet religieus van aard is, tegen cartoons, tegen ironie en vooral tegen het onderscheid van gender want door te blijven volhouden dat er een verschil is tussen mannen en vrouwen, terwijl dat natuurlijk alleen een sociaal construct is, blijf je de PVV in de kaart spelen. Ik zie daarin dan ook een grote rol weggelegd voor de Europese Commissie die wat pogingen tot het censureren van onwelgevallige media betreft eigenlijk al langere tijd goed op weg is, met name als het gaat om het haatzaaien op Facebook.

“Overigens bereiken mij al enige tijd berichten dat ook in Nederland de politie inmiddels een dappere constructieve collaborerende rol speelt door bijvoorbeeld onaangekondigd op zogenaamd ‘huisbezoek’ te gaan bij mensen die het hebben gewaagd op social media een negatieve mening te ventileren over asielzoekers. Dat is alvast een mooie stap vooruit.”

Toch blijft de vraag: is dat kalifaat geen einde van de vrijheid zoals we dat kennen?

“Vrijheid is een taalconstruct. Sowieso is alles taal maar ‘vrijheid’ is een abstract concept dat alleen maar betekenis krijgt in taal en taalvorming. In Nederland zie je vaak hoe aan neo-nazistische, anti-islamitische zijde, zoals bij de Telegraaf en het CDA, het concept vrijheid een vaste betekenis krijgt, als ware het een categorische imperatief die apodictisch is. Maar we weten inmiddels dat er niet zoiets bestaat als dé waarheid, zodat er ook niet zoiets bestaat als dé vrijheid. Onze vrijheid is die van de ander niet.”

Dit klinkt niet als een antwoord op de vraag…

“De vraag is dan ook: wat is een vraag? Komt de gestelde vraag voort uit een middelijke ervaring? In hoeverre verhoudt die vraag zich tot de stelling dat waarde afkomstig is van het gezamenlijke bruto geluksproduct zoals we dat zien bij iemand die na een aanslag zijn been breekt door op een keukentrapje te gaan staan?

“In het postmoderne discours zijn dergelijke vragen een sinne qua non voor transcendentale analyses die in wezen weinig meer zijn dan een anker naar de gestructureerde talige werkelijkheid, mits die werkelijkheid wordt opgevat als enige bestaande zijnsstructuur waarin de gedeelde opvattingen zijn gecorrumpeerd door kapitalistische invloeden en het neo-kolonialisme. Van daaruit bezien is 1 + 1 niet langer 2 maar eveneens 1,1, 1,2, 1,3 etc.”

 

Foto: bijzonder hoogleraar prof. dr. mr. ing. Margriet Oostfront is samen met haar zusters intens aan het genieten van keuzevrijheid.