Advies aan Schiphol en bewonersgroepen: stop met joint fact fighting, start met joint fact finding

05-02-2018 13:31

 

Wanneer partijen moeten samenwerken om een gezamenlijk probleem op te lossen is joint fact fighting een reëel gevaar. Schiphol en belangengroepen gaan weliswaar niet met elkaar op de vuist (joint fist fighting) maar bestrijden elkaar op een zogenaamd intellectueel niveau: met onderzoek. 

Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Schiphol toont aan dat de luchthaven verder uitgebreid kan worden. Er komt minder geluidsoverlast dan verwacht, waardoor een win-win situatie ontstaat: de economie kan groeien en de overlast gaat omlaag. Ik heb het onderzoek niet gelezen, maar wellicht zal het te maken hebben met nieuwe vluchtroutes, veranderde technologieën, milieu-innovaties, smart denken en nog zo wat. Als Nederlander woonachtig in Spanje ben ik een tevreden mens: de mensen die in de buurt van Schiphol wonen hebben geen last van mijn heen-en-weer gevlieg. Sterker nog, door mijn vliegen stimuleer ik de lokale economie.

Tezamen met alle anderen die Schiphol een warm hart toedichten kan ik dus opgelucht ademhalen. Dankzij Schiphol reizen we makkelijk van a naar b en het levert Nederland veel geld op. Met deze onderzoekscijfers kunnen we het vertrouwen in elkaar en in onszelf nog eens onderbouwen zodat we alle critici (kom maar eens met een beter onderzoek!) weg kunnen wuiven.

Fantastisch. Of toch niet?

De (bewoners)groepen rondom de luchthaven bestrijden Schiphols onderzoeken met metingen en modellering-research. Van decibellen meten tot rapportages voor landingsbanen op zee, niets is hen te veel. En ja hoor: Milieudefensie toont met TNO onderzoek aan dat ultrafijnstof schadelijk is voor bewoners rondom Schiphol. Aviation Medical Consult en researchbureaus IBT en Environs tonen gezondheidsklachten aan bij regelmatige vliegers. Dienst Milieu en Bouw Toezicht meldt geluidsoverlast door vliegtuigen aangetoond in een onderzoek van de Dienst Onderzoek en Statistiek. De Omgevingsraad Schiphol voert Hinderbelevingsonderzoek Schiphol uit en rapporteert vliegtuiglawaai als grootste bron van hinder…

Terwijl Schiphol en bewonersgroepen bezig zijn met het elkaar om de oren slaan met onderzoeksresultaten en rapportages, stimuleren zij enkel de onderzoekssector. Acceptatie van resultaten hangt niet alleen af van wie het onderzoek doet en welke onderzoeksmethoden worden toegepast. Het hangt vooral af van wie de opdrachtgever van het onderzoek is.

Vandaar mijn advies aan Schiphol en de bewonersgroepen: stop met joint fact fighting en start met joint fact finding. Om tot elkaar te komen heb je namelijk gemeenschappelijk aanvaarde kennis nodig.

Een simpel stappenplan:

 

  1. Kom met elkaar de onderzoeksvragen, opdracht en het mandaat overeen.
  2. Committeer je vooraf aan de uitkomsten van het onderzoek.
  3. Bepaal vooraf hoe om te gaan met grijze gebieden of veranderde omstandigheden.
  4. Schrijf een tender uit op basis van het gezamenlijk geaccordeerde mandaat.
  5. Laat de inschrijvingen anonimiseren en kies gezamenlijk de onderzoekspartner.
  6. Laat het onderzoek uitvoeren en gebruik de uitkomsten als basis voor verdere samenwerking.

 

 

Schiphol en ik als woonachtige in Spanje zullen het met elkaar wel vinden. Maar samen optrekken met degenen die je vertrouwt, leidt tot wantrouwen bij de anderen. Optrekken met degenen die je wantrouwt, genereert wijsheid. Joint fact finding lijkt mij een goede eerste stap.

 

 
Helaas: deze aanbieding is verlopen, maar probeer deze boeken eens