Politiek

Kamer heeft wensenlijstje klaar voor Schultz

07-04-2013 07:03

DEN HAAG (ANP) – Minister Melanie Schultz van Infrastructuur heeft al aangekondigd hoe ze tot 2028 maar liefst 6,4 miljard euro wil gaan bezuinigen op wegen en spoor, maar de partijen in de Tweede Kamer willen toch nog wel wat veranderen aan de plannen. Veel Kamerleden hebben hun wensenlijstje voor het debat van maandag al klaar.

Zo wil de coalitie van VVD en PvdA Schultz ervan overtuigen dat de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo snel moet doorgaan. Dat is een van de vele projecten die omwille van de bezuinigingen is vertraagd. Maar nu de regio een deel van de kosten wil voorschieten, moet dat toch anders kunnen, denkt de coalitie.

Ook moet er 5 miljoen worden vrijgemaakt om de veiligheidsknelpunten in de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal op te lossen, vinden VVD en PvdA. Dat geld zou moeten komen uit een potje voor veiligheid, dat nog niet helemaal is besteed.

D66 heeft eveneens wel wat te wensen: het aquaduct in de A6 bij Joure moet er komen. Dat project was door Schultz geschrapt, maar Kamerlid Stientje van Veldhoven vindt dat geen goed plan. Ze wil een aangekondigde investering in het Infrastructuurfonds in 2014 gebruiken om het aquaduct alsnog aan te leggen.

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe heeft een waslijst van meer dan 20 projecten die volgens hem snel moeten worden uitgevoerd. Omdat te kunnen betalen, moet het kabinet afzien van de nullijn voor het ministerie, die jaarlijks 250 miljoen euro van de begroting afsnoept. Investeren in wegen is volgens De Rouwe goed om de economie op gang te houden. ,,Nu bezuinigen is een schot in eigen been'', stelt de CDA'er.

Op het lijstje van het CDA staan ook de projecten die VVD, PvdA en D66 noemen. Verder wil De Rouwe onder meer voortmaken met de Rotterdamsebaan in Den Haag, met de A58 tussen Eindhoven en Tilburg en met knooppunt Hoevelaken.

De SP zou het liefst zien dat Schultz haar complete bezuinigingsplan op de schop neemt. Kamerlid Farshad Bashir baalt ervan dat de minister de verbreding van de A27 en de aanleg van de Blankenburgtunnel niet opnieuw heeft bekeken. ,,Daarmee zou je in één klap zo veel besparen dat de andere projecten gewoon door kunnen gaan'', zegt hij.