Politiek

Partijen willen snellere vervanging Fyra

21-01-2013 11:17

DEN HAAG (ANP) – Staatssecretaris Wilma Mansveld wil dat de NS voor het eind van de maand met een plan komt voor een alternatieve treindienst voor de Fyra, maar dit gaat verscheidene partijen in de Tweede Kamer niet snel genoeg.

De hogesnelheidstrein Fyra rijdt mogelijk maanden niet tussen Amsterdam en Brussel, schreef Mansveld maandag aan de Kamer. De Fyra begon op 9 december tussen Amsterdam en Brussel te rijden, maar heeft sindsdien last van vertragingen en uitvallen. Vorige week is de trein uit de dienstregeling genomen.

,,Eind januari duurt me te lang'', aldus VVD-Kamerlid Betty de Boer. Ze spreekt van een ,,redelijk dramatische situatie''. Het betekent niet dat de liberale coalitiepartner de Fyra al afschrijft. Ze vindt dat het technisch onderzoek eerst maar eens moeten worden afgerond. ,,Het zou mooi zijn als de Fyra weer gaat rijden.''

De PvdA laat zich bij monde van Tweede Kamerlid Duco Hoogland niet uit over de gestelde termijn voor vervanging. De NS moet de treinen regelen, niet de staatssecretaris. Maar ,,elke dag dat een reiziger in de kou staat is er een te veel'', aldus Hoogland.

De oppositie is minder tevreden over Mansveld, die van PvdA-huize is. ,,Dit is onacceptabel. Het plan van Mansveld voor een oplossing eind deze maand is niet genoeg, ze moet reizigers direct een alternatief bieden. Breng bijvoorbeeld de Beneluxtrein terug'', stelt Liesbeth van Tongeren van GroenLinks.

Ook Farshad Bashir van de SP-fractie vindt eind januari te lang duren. Het was volgens hem vanaf het begin af aan al duidelijk dat het misging met de Fyra. Hij wil dat de 'oude' Beneluxtrein terugkomt en dat er een andere hogesnelheidstrein wordt aangeschaft.

Volgens Sander de Rouwe van het CDA biedt de staatssecretaris geen oplossing voor het eind van de maand. ,,Ze wil dan alleen een plan van de NS.'' Hij vindt dat de bewindsvrouw met haar Belgische collega om de tafel moet gaan zitten, samen met de NS en Belgische NMBS.

Verder moet er gekeken worden naar andere marktpartijen, meent de Rouwe. Als die wel een treindienst kunnen opzetten tussen beide hoofdsteden ,,moet dat tot de opties behoren''. Volgens hem moeten ,,oplossingen centraal staan en niet de NS''.