Forum voor Democratie: geen standpunten maar vage beelden en metaforen

27-11-2017 11:43

Waar staat Forum voor Democratie eigenlijk voor? Afgelopen zaterdag was het partijcongres en dat was een uitgelezen mogelijkheid om te achterhalen wat FvD drijft. Een eerste aanwijzing is de mensenmassa: we zien hier veel personen die we eerder bij mislukte voorlopers van FvD tegenkwamen, al wil niemand die partijen zo noemen. In de RAI lopen een oud-statenlid van de PVV, betrokkenen bij de mislukte partij Artikel 50, voormalige sympathisanten van VNL en nog wat anderen die al langer op zoek waren naar politiek onderdak. Welk onderdak biedt FvD hen?

We kunnen op verschillende manieren kennis verwerven over waar FvD precies voor staat, zoals het lezen van de website, het bekijken van debatbijdragen in de Tweede Kamer of luisteren naar wat Thierry Baudet in allerlei zaaltjes in het land naar voren brengt. Toch lijken de toespraken bij een partijcongres verreweg de beste manier om de politieke inhoud te evalueren. Hier is immers de belangrijkste aanhang aanwezig en hier is goed nagedacht wat de partij moet uitstralen. Al met al een prachtige mogelijkheid de inhoud van FvD te leren kennen.

Geen genderneutrale toiletten

De Amsterdamse lijsttrekker Annabel Nanninga komt met twee zaken die men een concreet standpunt zou kunnen noemen: geen genderneutrale toiletten en geen asielzoekers. Hendrikus Velzing vertegenwoordigt FvD in Drenthe en wil daar een universiteit. Zo vangen we bij dit congres mondjesmaat wat concrete standpunten van FvD op. Dit is echter uitzonderlijk: meestal is de visie van FvD ontzettend algemeen en vaag. Bestuurslid Henk Otten vindt het economisch beleid slecht, belastingverhoging slecht en het onderwijs steeds slechter. Tja.

Velzing – de man uit Drenthe – mag vertellen over Wakker Emmen, een partij waar hij ook actief voor is. De belangrijkste prestatie van Wakker Emmen lijkt te zijn dat de PvdA lokaal kleiner is dan ooit. Velzing heeft ook iemand onterfd die sympathiseert met GroenLinks. Dagvoorzitter Yernaz Ramautarsing meldt dat FvD met een goede uitslag bij de provinciale statenverkiezingen Rutte-III wil ‘blokkeren of zelfs saboteren’. FvD is beter in het aanvallen van concurrenten dan in het formuleren van eigen voorstellen.

We horen meerdere keren dat er momenteel niets te kiezen zou zijn. Volgens Nanninga is dit in Amsterdam binnenkort verleden tijd door de komst van FvD. Wetenschapsjournalist Marcel Crok noemt FvD ‘een warm bad’ omdat hij met zijn klimaatkritiek altijd een roepende in de woestijn was.

Emotioneel door bloembollenvelden

FvD is vooral goed in beelden. De middag begint met een video die een typisch Nederlandse sfeer moet oproepen: molens, bruggen, een luchtballon, een bootje, stranden, de Nieuwjaarsduik, de Euromast, voetbal, het Rijksmuseum, zeilers, de hoogovens, Van Gogh, het station van Groningen en bloembollenvelden. De video eindigt met een VOC-achtig schip dat richting het Binnenhof lijkt te varen. Er zit geen greintje ironie in. Ramautarsing vertelt na de video bloedserieus dat hij er ‘emotioneel van werd’.

De voorzitter van de FvD-jongerenclub – Freek Jansen – vertelt dat zijn leden weten dat ‘het gaat onweren’. Er is sprake van een niet erg specifiek soort onheil wat op Nederland afkomt. Daar moet tegen gevochten worden en FvD doet dat. Anders komt het nooit meer goed. Freek ziet dan ook overeenkomsten tussen de strijd van Baudet nu en die van Nederland in het verre verleden. Paul Cliteur herhaalt dat beeld door te melden dat er ‘Trojaanse paarden’ zijn die onze cultuur uithollen. ‘Weg met het College voor de Rechten van de Mens!’ roept hij.

IJskristallen reageren op muziek

Ook Ramautarsing meldt dat FvD het land gaat redden en daarna gaat ook Baudet er nog een keertje in zijn speech op in. Anderhalve eeuw geleden was het nog fantastisch in Europa. We blaakten toen van zelfvertrouwen en dat is nu weg, meldt hij. FvD stelt daarom ‘de tijdsgeest’ ter discussie. Baudet doet dit vooral met vage metaforen. Zo speecht hij dat ijskristallen reageren op muziek. Bij Haydn komt er orde in de kristallen en bij lelijke muziek verdwijnt die weer. Zo moet het kennelijk in Nederland en in Den Haag ook. Veel concreter dan dat wordt het niet.

FvD redt Nederland met een chique sausje: er is een pianist en FvD organiseert een zomerschool, waarover we horen dat ‘de ambiance’ fantastisch was en dat er jongeren ‘van verschillende pluimage’ waren. Dit is kennelijk het Nederland wat gered moet worden. Gelukkig is Nederland er heel enthousiast over, horen we. Ramautarsing denkt dat de RAI volgend jaar te klein is voor het partijcongres, JFVD roept dat de ledenaantallen stijgen en bestuurslid Henk Otten wijst op de enorme aandacht voor FvD op sociale media. Zo komt de redding van Nederland steeds dichterbij.