Column

De adverteerdersboycotts van Geenstijl en Dumpert: tijd voor een tegenaanval

05-05-2017 15:33

We kennen ze allemaal: vrouwen in een vervelende fase die een nieuw woordje hebben geleerd: ‘objectiveren’. Woedend zijn ze opeens als ze horen dat vrouwen als objecten gezien kunnen worden. Onderwijl bespreken ze met hun vriendinnen de mooiste mannen en zwijmelen ze weg bij filmsterren. Op hun werk becommentariëren ze mannen op hun uiterlijk en maken ze zich schuldig aan aanranding. Even een handje richting intieme delen of een tiet tegen een schouder. En de heren maar slikken.

Er is natuurlijk niets mis met objectiveren, ter afwisseling van het ‘subjectiveren’. Kunnen genieten van een mens als kunstwerk of lustobject, het maakt de mens menselijk. Niet willen objectiveren, juist dat maakt de mens een onmens, een vreemd wezen dat zijn natuur ontkent. Het hele idee dat het objectiveren van vrouwen fout is is een oubollig cliché waar onder andere in de klassieker The Big Lebowski op grappige wijze mee is afgerekend. Hoofdpersonage The Dude draait per ongeluk, onder invloed, de boel om: ‘Mr. Treehorn treats objects like women, man.’ Het cliché was zo slaapverwekkend geworden, daar moesten de Coen-broeders wat mee.

Virtuele moordaanslag

NRC-columniste Rozanne Hertzberger en Volkskrant-columnisten Heleen Mees en Loes Reijmer hebben dus bedrijven opgeroepen om te stoppen met adverteren op websites GeenStijl en Dumpert vanwege het objectiveren van vrouwen. En acht adverteerders hebben daar, al dan niet tijdelijk, gehoor aan gegeven: HAK, Ikea, KWF, Vluchtelingenwerk, Grolsch, het Wereld Natuur Fonds, de Persgroep, en het ministerie van Defensie.

Ik heb een aflevering van het aangeklaagde DumpertReeten even gescand en uit niets blijkt, ook niet uit wat de columnisten erover schrijven, dat in het programma de grenzen van het onbetamelijke overschreden worden, laat staan wetten. Het gaat om mooie vrouwen in bikini’s (netjes via een castingbureau ingehuurd) die ingezet worden ter beoordeling van internetfilmpjes. Het heeft niets te maken met de strafbare aanrandingen en discriminatie bij Fox News, waar de dames columnisten het mee vergelijken. Hertzberger, Mees en Reijmer komen dan ook niet verder dan dat die mooie vrouwen door GeenStijl ‘geobjectiveerd’ en ‘gedenigreerd’ worden. En inmiddels vinden ze dat ze zelf ‘virtueel verkracht’ worden, door reaguurders op GeenStijl. Maar zo kennen we er nog wel een paar: wie begon er met een ‘virtuele moordaanslag’ op GeenStijl en Dumpert?

Kellog’s

De dames zijn met hun oproep geïnspireerd door de boycot die Breitbart ten deel viel, een nieuwssite die door velen, nu ook weer door Heleen Mees, als ‘extreemrechts’ betiteld wordt. Een ieder die zich wel eens verdiept heeft in Breitbart weet dat men zich daar distantieert van extreemrechtse racisten, ‘witte nationalisten’, neonazi’s enzoverder, en dat er op hun website vele interessante artikelen te vinden zijn, vooral voor mensen die eens iets anders willen lezen dan de standaardanalyses in de New York Times. Hetzelfde geldt eigenlijk voor GeenStijl: er is meer interessants te vinden dan de Volkskrant en NRC ons wijs willen maken.

En dit is dus wat werkelijk fout is: een website wordt door ‘verheven’ columnisten gedemoniseerd, waarop politiek correcte bedrijven gaan meehuilen met de wolven in het bos. De vraag is echter of die bedrijven daar verstandig aan doen. Breitbart bijvoorbeeld riep haar lezers op om de producten van Kellog’s te boycotten en dat heeft Kellog’s, naar het zich laat aanzien, een behoorlijke beschadiging opgeleverd. Zoals ook een politiek correcte actie van Starbucks begin dit jaar slechts averechts werkte.

Financiële repercussies

Het is GeenStijl dan ook aan te raden om harder in de tegenaanval te gaan en iedereen op te roepen producten van de desbetreffende adverteerders te boycotten. GeenStijl heeft tenminste 1,2 miljoen bezoekers per maand en op Facebook 176.000 volgers, Dumpert heeft tenminste 2,2 miljoen bezoekers per maand en op Facebook 1,7 miljoen volgers (NRC een schamele 160.000). Een stevig ingezette campagne kan maar zo effect hebben. Begin bijvoorbeeld met Grolsch en het Wereld Natuur Fonds, en een petitie (zie hier de succesvolle Kellog’s petitie van Breitbart). En als de dames columnisten opschrijven GeenStijl zo graag in de portemonnee te willen raken dan mogen advocaten van de Telegraaf Media Groep nadenken over persoonlijke, financiële repercussies. Aanklagen die meiden. Totdat ze hun excuses aanbieden; we moeten wel mild blijven, uiteraard.

Veruit het beste overigens reageerde adverteerder Belvilla: “Belvilla is voorstander van de vrije pers en het vrije woord.” Punt uit. Iedereen dus een vakantiehuisje huren van dat bedrijf, binnenkort, ergens in Europa. La vita è bella, het leven is mooi, lang leve Belvilla, met die prachtige huizen!

Dit artikel werd eerder hier gepubliceerd.

 

Kunst door Peter Klashorst: