Facebook maakt ongelukkig

12-11-2017 20:49

Mark Zuckerberg doet zich voor als een weldoener, en waarschijnlijk gelooft hij dat zelf, maar hij is het niet. Facebook is geen liefdadige organisatie, maar een keiharde business die alles van u wil weten, en u eigenlijk het liefst dag en nacht achter het scherm kluistert, om u via advertenties zoveel mogelijk geld uit uw zak te kunnen kloppen. Ik kreeg laatst zelfs reclame voor Scientology op mijn tijdlijn, dat maakte me zo pissig dat ik nooit meer op Facebook wilde komen. Maar na een paar dagen sloeg de verslaving al weer toe. Sindsdien besef ik me beter dan ooit dat Facebook een gewetenloze organisatie is.

Het is het ultieme Weapon of Mass Destruction, dat iedere normale vorm van sociaal contact langzaam maar zeker de grond in stampt, en mensen zal reduceren tot Borgs. U weet wel, die wezens uit Star Trek, die niet meer met elkaar praten of seksen, maar eeuwig achter computerschermen zitten in hun kubusvormige ruimteschepen. En via computerkabels en een enorme computer allemaal met elkaar zijn verbonden, en het hele universum veroveren.

‘Dopamine hit’

Mijn mening is niet belangrijk, en onderzoeken als gelinkt in dit artikel moeten met een pot zout worden genomen. Maar van de week is Sean Parker over de hele wereld in het nieuws gekatapulteerd, omdat hij opmerkingen van soortgelijke strekking maakte in een interview. Parker is één van de oprichters van zowel Napster als Facebook, en was van laatstgenoemde ook de eerste president-commissaris. Geen wonder dat hij met zijn 38 jaar al zo’n 2,5 miljard op z’n rekening heeft staan. In ‘The Social Network’ werd hij gespeeld door Justin Timberlake.

God only knows what it’s doing to our children’s brains‘ was misschien wel zijn meest markante uitspraak over de social media. Zuckerberg gaat dit niet liken.

 

“We waren er alleen maar op uit om zoveel mogelijk tijd en aandacht te pakken van gebruikers. Dat deden we door ze zo nu en dan een ‘dopamine hit‘ te geven, een soort geestelijke opkikker, via een like, of een commentaar op teksten en foto’s die iemand deelt. Dan gaat men weer meer posten, en dan krijg je weer meer likes en commentaren. Dat is een zogeheten ‘social validation feedback loop‘: je buit mensen uit via hun psychologische kwetsbaarheid.”

 

Bovendien hoef je zelf niet voor content te zorgen, een goudmijn dus. Facebook is niks anders dan een commercieel vangnet. Ze zeggen het zelf.