Politiek

Arie Slob voelt niets voor GroenLinks-voorstel over onderzoek naar ‘stigmatiserende’ schoolboeken

04-11-2017 14:02

Een lesmethode op de basisschool maakt Chinezen belachelijk, ontdekte het Parool begin oktober. “Chinese letter. Shing, shang, shong speelt ping-pong in Hong Kong.” Dit is de uitleg van de klank ‘ng’ in de leesmethode verspreid door Onderwijsgek.nl. Om de ‘ng’ voor altijd in het geheugen van kinderen te verankeren wordt een gebaar voorgesteld: ‘spleetogen maken met beide wijsvingers.’ Ophef die ook GroenLinks Kamerleden Lisa Westerveld en Zihni Özdil niet ontging. Kamervragen dus.

‘Onderzoek en bewustwording’

Het Groenlinkse duo wilde een onderzoek van het Ministerie van Onderwijs naar ‘gelijksoortige lesmethodes met dergelijke stereotyperende teksten’. Ook zou ‘bewustwording’ bij uitgeverijen, leerkrachten en onderwijskundigen over stereotypen in lesmethodes door de overheid moeten worden gestimuleerd.

Overheid heeft hier geen rol in

Gaan we niet doen, liet minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs – dat noemden we vroeger een staatssecretaris – Arie Slob (CU) Westerveld en Özdil vrijdag weten. Hij vindt het belangrijk dat het onderwijs zich bewust is van stereotypen maar: “Het is aan scholen en uitgeverijen zelf om deze bewustwording verder te ontwikkelen. De overheid heeft hier geen rol in.”

Slob vindt het niet aan de overheid om ‘de kwaliteit en inhoud van lesmateriaal te beoordelen’. Leerlingen, ouders of leraren die klachten hebben over lesmateriaal kunnen volgens hem hierover het gesprek aangaan met de school of desbetreffende uitgever. Precies zoals in dit geval gebeurde, vult Slob aan.

Want zoals het Parool in hetzelfde stuk schreef: de lesmethode is inmiddels aangepast. Minder overheid: het kan. Nu nog minder Kamervragen.