‘Jesse’ blijkt inderdaad propagandafilm (En Sybrand Buma bewijst dat)

04-09-2017 22:29

Twee opvallende momenten in de veelbesproken ‘documentaire’ Jesse over GroenLinks-leider Jesse Klaver die maandagavond zijn première beleefde in enkele bioscopen, theater Carré en op Blendle.

Moment één

Na het befaamde Radio 1 debat waarin de GroenLinkser een handdruk van PvdA-leider Lodewijk Asscher probeert af te dwingen komt Klaver CDA-lijsttrekker Sybrand Buma tegen in het Kamergebouw. De camera van ‘documentairemaker’ Joey Boink draait.

Buma: “Dit is voor Facebook he?”

Klaver: “Wij knippen dit straks heel slecht.”

Na wat loos gebabbel lijkt Buma wat inhoudelijks te willen gaan zeggen. Maar dan moet de camera wel uit. En de camera gaat uit. Het “Wij knippen dit straks heel slecht” heeft overduidelijk met de GroenLinks-campagne te maken en niets met een NPO-documentaire.

Moment twee

Ook zien we Klaver twee weken voor de verkiezingen tijdens een bezoek aan een ROC. SP-leider Emile Roemer was daar ook. Toevallig zijn daar ook andere beelden van die Boink niet laat zien. Roemer die Klaver even een lesje nederigheid geeft.  Klaver dacht die woensdagochtend eventjes de SP-voorman te kunnen dollen. Dat pakte ietsje anders uit: “Als je leider bent dan pak je de microfoon. Want daar ben je leider voor.” U moet het maar even terugkijken want dat moment zit namelijk niet in de ‘documentaire’.

Die twee momenten zijn tekenend voor het merendeel van de ‘documentaire’. Filmmaker Joey Boink werkte destijds voor GroenLinks als ‘beeldvoerder’. Het is dus logisch dat de camera uit ging wanneer hij onwelgevallige beelden tegenkwam. Even lijkt Boink kritisch als hij Klaver er op wijst dat hij moet oppassen zich niet met Mahatma Gandhi te vergelijken. Klaver antwoordt dat dergelijke zaken hem altijd door anderen worden verweten. Behalve die ene keer bij Buitenhof dan (In diezelfde periode werd ook ontdekt dat Klaver Obama plagieerde).  We horen of zien er niets over.

Gelukkig kregen we inzicht in de formatieonderhandelingen… Not!

Maar, was het niet zo dat Boink tot 1 mei voor GroenLinks werkte en daarna toch mocht doordraaien? Dat zei hij wel in enkele interviews. Maar van het klappen van de onderhandelingen of de aanloop daar naar toe op maandag 15 mei krijgen we weinig mee. We zien Klaver na zijn persconferentie tegen zijn woordvoerder zeggen: “Dit was niet te doen, dit was niet te redden, dit gaat om zo’n fundamenteel punt.” Vervolgens mag hij een soort van uithuilen bij enkele fractiegenoten en dat was het dan. Van aanleiding noch oorzaak komt iets in beeld. Fly on the wall Boink mocht schijnbaar niet aanzitten bij de terugkoppeling naar de fractie tijdens het onderhandelingsproces.

Wat blijft over? Klaver heeft daddy-issues en zijn moeder overlijdt plotseling kort na de verkiezingen. Erg persoonlijk, niet aan schrijver dezes daar verder op in te gaan. Verder is het een gelikte film waar de vele Klaver fanboys (en -girls) veel plezier van zullen beleven.

Goed dat BNNVARA tot inkeer is gekomen en dat de ‘documentaire’ via commerciële partijen als Carré en Blendle naar buiten kwam. Op de NPO had deze niet in ieder geval niet thuisgehoord.

Kijk ook

Jesse op Blendle