Politiek Buitenland

‘Islamisering’ Vlaams katholiek onderwijs nu officieel

04-05-2016 12:59

Het Vlaams Katholiek onderwijs wil niet langer blijven vasthouden aan de katholieke identiteit alleen en gaat veel meer ruimte maken voor ongelovigen, andersgelovigen en moslims. Dit betekent in de praktijk dat hoofddoekjes overal mogen worden gedragen, er speciale gebedsruimtes zullen komen (naast de bestaande kapel) en er buiten de les om kan worden deelgenomen aan islamlessen. Dit meldt Het Laatste Nieuws.

Katholiek onderwijs topman Lieven Boeven laat in een reactie aan HLN weten: “Het is een ambitieus project, maar uit onderzoek blijkt dat onze identiteit helemaal verwatert als we niets doen.”

De oprichter van de zogenaamde ‘dialoogschool’, Didier Pollefeyt van de KU in Leuven, reageert met: “”Wij willen moslims, andersgelovigen en onszelf versterken. We gaan geen religies vermengen, maar in een dialoogschool is er naast een christelijke kapel ook plaats voor een gebedsruimte voor moslims en de hoofddoek.”

Bart de Wever

Maar Vlaamse politici zijn bepaald niet te spreken over deze onderwijsplannen. N-VA voorman Bart de Wever steekt zijn mening niet onder stoelen of banken: “Als men naast het traditionele katholieke geloof ook ruimte inlast voor de islam, dan moet men consequent zijn en ook de deur openzetten naar andere levensbeschouwingen. Waarom dan geen zedenleer? Of de leer van het vliegend spaghettimonster? Dan moet je de lijn doortrekken. En wat is dan nog het onderscheidende project van het katholieke onderwijs?”

Bovendien is De Wever ook niet bepaald te spreken over het gekozen moment om dit nieuws naar buiten te brengen. “De dag voor Hemelvaart deelt het hoofd van het katholiek onderwijs doodleuk mee dat het een van de fundamenten van zijn project – en dus bij uitbreiding van de Vlaamse samenleving – onderuit slaat. Men is zich blijkbaar aan het specialiseren in zichzelf vernietigende hervormingen.”

Vlaams Belang

Het Vlaams Belang is uiteraard al helemaal niet te spreken over deze ‘islamisering’ van het onderwijs: “Het is te gek voor woorden! De plannen komen, gezien de snelle aangroei van het aandeel moslimleerlingen in ons onderwijs, de facto neer op een vrijwillige islamisering”, aldus fractieleider Chris Janssens.

“Met deze nieuwe knieval voor de islam is weer een volgende stap gezet in de islamisering van onze samenleving. De islam staat haaks op de Europese waarden en op de verworvenheden van onze democratische samenleving. Dat in geen enkel moslimland de vrijheid van godsdienst of meningsuiting is gewaarborgd, maakt dit meer dan voldoende duidelijk. Het katholiek onderwijs weet niet waar het aan begint: islamisering begint met het faciliteren van de islam en eindigt met het verdwijnen van de vrijheid van niet-moslims.

“Bovendien lijdt het geen twijfel dat de maatregel de weg zal effenen voor groepsdruk op allochtone leerlingen die geen hoofddoek willen dragen of niet willen bidden op school. Kortom, de maatregel zal segregatie in onze scholen in de hand werken en religieuze conflicten veroorzaken.”

Vlaams GroenLinks

Maar er zijn ook politici die het allemaal wel zien zitten. Zoals het Vlaamse GroenLinks (Groen) bijvoorbeeld: “Groen wil dat kinderen in al hun diversiteit samen op school en samen in de klas kunnen zijn. Op school is er geen plek voor hokjesdenken. De klas is de ideale plaats om samen het gesprek aan te gaan”, Aldus Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman.

“Het is hoog tijd dat de Vlaamse regering en Onderwijsminister een visie en een beleid ontwikkelen dat inspeelt op de diversiteit in het onderwijs. Een vak burgerschap en levensbeschouwing is volgens Groen de ideale hefboom om er in scholen mee vooruit te kunnen gaan. Vandaag moeten we mensen vooral samenbrengen. En dat betekent soms letterlijk, samen in de klas zetten. Een vak levensbeschouwing en burgerschap is zo een moment. Voor Groen kunnen levensbeschouwelijke vakken als optie worden aangeboden.

“Het katholiek onderwijs zoekt actief naar antwoorden op hoe de samenleving in elkaar zit, en dat is positief. We hopen dat het volledige onderwijsveld in die richting gaat en actief vorm geeft aan pluralisme, en zich niet beperkt tot een wat verkrampte neutraliteit.

“We zien dat meer en meer politieke partijen dit idee genegen zijn. De minister moet dus snel vooruitgang kunnen boeken”.