Achtergrond

#Bruslog: Waarom heeft het Europees Parlement een kunstcollectie ter waarde van 17 miljoen euro?

05-02-2016 15:14

In 2014 werd Kroatië lid van de EU. Een bezoek aan het Europees Parlement in Straatsburg maakte dat direct duidelijk. Het Louise Weiss-gebouw heeft de vorm van een ovaal met een binnenplaats. Deze was behangen met foto’s van de nieuwe lidstaat. Een professionele fotograaf was naar Kroatië gestuurd om foto’s te maken van de mooiste plekjes. Daar was hij in geslaagd: in Kroatië zijn prachtige gebouwen, natuurgebieden en historische landschappen te bewonderen. Destijds allemaal te zien in Straatsburg.

Zo werd het EU-lidmaatschap van Kroatië een vorm van landenpromotie voor Europarlementariërs. En wat blijkt? Dat gebeurt op dezelfde manier bij het EU-voorzitterschap. Nu Nederland dit half jaar voorzitter is, is dat een mooie aanleiding om in Brussel aan Nederlandpromotie te doen. Niet alleen kwam Nederland onlangs met een ondefinieerbaar relatiegeschenk, Nederlandse kunst is nu ook tijdelijk te zien in de gangen van het Brusselse parlementsgebouw.

kunst 2Art at EP ofwel: kunst uit Nederland

“Art at EP” heet deze wisseltentoonstelling. Er is een video te zien met veel verschillende kunstwerken, er hangen foto’s – waaronder die van Katja Schuurman – en er staat een onooglijk standbeeld. De bijbehorende folder geeft wat context. Daarin stelt parlementsvoorzitter Martin Schulz dat Nederland “deeply embedded” is in de EU. “Europe by people” is het perfecte thema voor een tentoonstelling in het Europees Parlement, denkt Schulz, want het parlement is immers door Europese burgers zelf gekozen.

De kunstwerken komen van het ministerie van Buitenlandse Zaken, de kunstcollectie van het Europees Parlement en die van de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland in Brussel. Schulz vindt de portretten fascinerend. Deze laten de diversiteit van de EU goed zien, denkt hij. “Unity in diversity” heet dat. Ook Catherine Baerder – Europarlementariër belast met de kunstcollectie – is blij met deze tentoonstelling die een enorme diversiteit in de gebruikte technieken laat zien. Ook dit staat symbool voor diezelfde “unity in diversity” waar de EU zo voor staat.

Kunstzinnig samenraapsel van belastinggeld

Hoogtepunt van de tentoonstelling is het ruim anderhalve meter hoge gele beeld R.I.P. van Bastienne Kramer uit 2007 wat eruit ziet als een mannetje zonder armen. Maar meest opvallend aan deze tentoonstelling is het feit dat hier blijkt dat het Europees Parlement een eigen kunstcollectie heeft. Deze bestaat uit 387 moderne kunstwerken uit de verschillende lidstaten en is verzekerd voor ruim 17 miljoen euro. De kunstcollectie zou belangrijk zijn om de culturele diversiteit van de EU te laten zien, aldus de website. Een gemiddeld kunstwerk kost ruim 5000 euro.

En zo kan een minimale tentoonstelling met foto’s van onder andere Katja Schuurman en onooglijke gele beelden ons iets over de EU leren: voor hobby’s is altijd geld. Waarom een tentoonstelling van kunstwerken uit Nederland nodig is is al een raadsel, aangezien Europarlementariërs al weten dat Nederland bestaat en ze voor hun werk Nederlandse kunst niet hoeven te kennen. De reden voor deze tentoonstelling is dezelfde als die voor de kunstcollectie op zich: voor hobby’s is in het Europees Parlement altijd geld.

Waarom betalen Europarlementariërs deze kunstcollectie niet zelf, vraag je je af.

Dit jaar doet Chris Aalberts onder de titel Bruslog Brusselse logica – verslag van Europese politiek in Brussel, in Den Haag en in het land. Voor zijn verslaggeving is ook jouw financiële steun essentieel.