Interview

#Bruslog: Verplichte EU-vluchtelingenspreiding is nog steeds tegen te houden

18-09-2015 11:35

Donderdagochtend was er een spoedstemming in het Europees Parlement. De Europarlementariërs spraken een positief oordeel uit over het voorstel 120.000 vluchtelingen te spreiden over de Europese lidstaten. Deze uitspraak suggereert dat er nu verplichte spreiding gaat plaatsvinden, maar niets is minder waar. Brusselse beslissingen zijn nauwelijks samen te vatten in één zin. Daarom zes vragen en antwoorden over deze verplichte spreiding met CDA-Europarlementariër Jeroen Lenaers.

1. Waar besloot men over?

Er bestaan twee mechanismes om vluchtelingen binnen de EU te spreiden: een noodmechanisme vanwege de huidige situatie in o.a. Griekenland, Hongarije en Duitsland en een permanent mechanisme voor de toekomst. De stemming van donderdag ging alleen over het tijdelijke mechanisme. Over het permanente mechanisme wordt komend jaar nog onderhandeld. Donderdag deed het Europees Parlement slechts een uitspraak over de noodmaatregel.

2. Gaat het Europees Parlement hier wel over?

Bij het noodmechanisme moet het Europees Parlement een advies uitbrengen, maar dat advies is niet bindend. De lidstaten gaan er volgende week over vergaderen en hebben daarvoor het advies van het Europees Parlement nodig. Zonder beslissing kan de Raad zeggen dat het Europees Parlement niet meewerkt. Nu ligt de bal bij de Raad. Komend jaar beslist het Europees Parlement wel mee over de permanente spreiding van vluchtelingen.

3.Wat vindt het CDA?

Het CDA is voor de verplichte spreiding omdat de druk op de lidstaten verschilt, meldt Lenaers. In Duitsland zijn heel veel vluchtelingen en in Slowakije neemt men alleen een aantal christenen op. Dat is “geen houdbaar systeem”. De spreiding van de 120.000 vluchtelingen betreft alleen mensen die 75 procent kans hebben om erkend te worden als vluchteling. Het blijft een noodoplossing, meldt Lenaers. Er moeten volgens het CDA naast spreiding ook andere maatregelen genomen worden zoals uitzetbeleid, opvang in de regio en betere grensbewaking.

4. Komen die extra maatregelen er?

Het CDA wil het hele pakket Europees regelen van verplichte spreiding tot uitzetbeleid, vertelt Lenaers. Het probleem laat zich raden: hoewel het CDA die andere maatregelen ziet als voorwaarden voor spreiding, is niet zeker dat die aanvullende maatregelen er komen terwijl nu wel al is ingestemd met spreiding. Dat kan volgens Lenaers niet anders. Ook bij het permanente mechanisme worden alle onderdelen apart behandeld. Er kan dus bijvoorbeeld spreiding komen zonder uitzetbeleid. Lenaers gelooft erin dat alle maatregelen er komen.

5. Is de achterban het hiermee eens?

In Limburg wil men volgens Lenaers wel mensen opvangen. Wel zou er zorg zijn over “ongecontroleerde migratie” en “migranten die niet vluchten voor oorlog.” “Maar velen komen via Turkije naar Europa en in dat land is geen oorlog,” meld ik nog. Volgens Lenaers geldt Turkije nu formeel nog niet als veilig land, maar er moet volgens hem wel een lijst veilige landen komen waar ook Turkije op staat. De Europese Commissie werkt aan zo’n lijst. Of Turkije daar op komt te staan is wederom niet zeker.

6. Werkt verplichte spreiding?

Volgens Lenaers is de basisvoorwaarde dat er goede registratie van vluchtelingen plaatsvindt. Die is nu niet altijd op orde. Bij de spreiding kan men rekening houden met de wensen van een vluchteling om naar een bepaald land te gaan omdat daar al familie zit of men de taal spreekt. Voorkeuren hoeven echter niet gehonoreerd te worden. Open EU-grenzen gelden op den duur ook voor vluchtelingen, erkent Lenaers. Verplichte spreiding betekent dus vooral dat een vluchteling de voorzieningen krijgt van een bepaalde lidstaat – ruim in Duitsland, mager in Oost-Europa – en dat ze daar niet in kunnen kiezen.

Dit jaar doet Chris Aalberts onder de titel Bruslog – Brusselse logica – verslag van Europese politiek in Brussel en Den Haag. Voor zijn verslaggeving is ook jouw financiële steun essentieel.